Werkvorm: Jabbertalk
Groep 7
|
Doel:
v De leerlingen
maken kennis met de werkvorm jabbertalk. Zij leren wat
jabbertalk precies is en hoe zij dit in kunnen zetten.
|
Materiaal:
v Geen
|
Inleiding + Warming-up= +/- 15 min.
Je
vertelt de kinderen dat deze les gaat over jabbertaal en je vraagt ze ook
meteen of iemand misschien weet wat dit is. Daarna vertel je de kinderen dat
deze eigenlijk een fantasietaal is, maar dat hier ook gewoon klanken uit
buitenlandse talen in kunnen zitten. Hierna doe je de volgende opdrachten.
v Gedachtesprong
op woorden: Start met één woord, de kinderen associëren steeds verder op het
laatstgenoemde woord. Bv. Stoel-tafel; tafel-eten; eten-honger;
honger-buikpijn; buikpijn-ziek; ziek-ziekenhuis enzovoort.
v De kinderen doen
dit nu nog een keer, maar dan in een zelf verzonnen taal. Je laat de kinderen
natuurlijk wel eerst zien, wat je hiermee bedoeld. Je geeft zelf dus even een
voorbeeld. Je zorgt er hierbij voor, dat je goed op je mimiek let, zodat de
kinderen zien wat voor gevoel je hebt tijdens dit verhaal.
|
Instructie + Kern= +/- 40 min.
Je
vertelt de leerlingen dat ze nu nog wat opdrachten gaan doen in jabbertaal en
dat ze vooral goed op hun mimiek moeten letten, zodat de persoon tegenover
zich een beetje begrijpt waarover het verhaal gaat.
v De leerlingen
staan tegenover elkaar en zeggen steeds na elkaar iets in jabbertaal. Ze
reageren dus op elkaar, terwijl ze eigenlijk niet weten waar het over gaat.
(daarom is de mimiek hier zo belangrijk) Je vraagt een van de groepjes, of
zij misschien willen laten zien waar hun gesprek over ging.
v Daarna gaan ze
weer in een kring staan en vertel je ze dat ze samen een lied uit gaan zoeken
en daarna ook gaan zingen in de jabbertaal. Dit is natuurlijk een lied dat
iedereen kent. Ieder kind zingt dus eigenlijk in zijn eigen jabbertaal, dus
je krijgt verschillende taaltjes door elkaar. De leerlingen gaan dit in
groepjes doen. Ieder groepje zoekt een plekje in de ruimte op en oefent zijn
eigen liedje in jabbertaal. Daarna worden alle liedjes voor de klas gezongen
en wordt er door de rest van de klas geraden, om welk liedje het ging. Er
wordt natuurlijk pas wat gezegd, wanneer het groepje helemaal klaar is met
zingen. Het groepje zegt vervolgens of het goed geraden is of niet.
|
Afsluiting= +/-10 min.
Je
vertelt een verhaal in jabbertaal en steeds speelt een van de kinderen de
tolk. Steeds als jij wat hebt verteld vertaalt de tolk wat er is gezegd.
Ieder kind komt hier weer aan bod. Zo komt er een grappig verhaal tot stand.
|
Deze pagina werd aangemaakt naar aanleiding van een taak voor Project Kunstvakken. De bedoeling is om een inspiratieblog aan te leggen waarbinnen thema's uit de lessen worden aangehaald en verder doordacht. Deze blog zal een verzameling worden van materiaal (teksten, foto's, knipsels, aanhalingen,...) dat voor mij stimulerend werkt om muzische activiteiten uit te diepen en inhoudelijk rijker te maken.
vrijdag 9 maart 2012
Hieronder vind je een lesidee rond jabbertalk. Volgens mij een heel bruikbare les...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten